Werkgroep Genealogie.

Jaarverslag 2023

In het jaar 2023 heeft de werkgroep weer elke maand bezoekers kunnen ontvangen. De inloopmiddagen zijn door37 zowel beginnende als gevorderde onderzoekers bezocht. Daarnaast werd via e-mail en telefonisch informatie verstrekt waaruit niet direct onderzoek door de werkgroep voortkwam.  Ook nu weer werd buiten de standaardinloop op de tweede zaterdag van elke maand De Vergulde Wagen gevonden en kwamen werkgroepleden in actie. Hoewel de zoektochten naar voorouders uiteraard het grootste bestanddeel vormden, werd ook advies gegeven over hoe de gevonden gegevens op te slaan en/of te presenteren. Totaal werden er 39onderzoeken gedaan of nadere gegevens gevonden bij bestaande onderzoeken. Het enthousiasme bij zowel de bezoekers als de werkgroep blijft groot vooral vanwege de uitkomsten van de diverse zoektochten. Alle stamboomonderzoekers zijn enthousiast over het nog steeds snel toenemende aanbod van genealogische gegevens die via internet gevonden kunnen worden. Het gebruik van gedigitaliseerde kranten blijkt, behalve een bron van gegevens, ook goed bruikbaar voor de aankleding van de diverse stambomen.

Er is ook assistentie verleend bij een onderzoek naar militairen uit Alphen aan den Rijn die ingezet/omgekomen zijn in de slag om Vliegveld Valkenburg aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. In beide gevallen heeft de aangeleverde informatie geleid tot contact met nog levende familieleden. In één geval heeft dat tot gevolg gehad dat de dochter van de gesneuvelde soldaat het graf van haar vader heeft teruggevonden.

Bovenstaande activiteiten werden bekend gemaakt door berichten in De Viersprong, op onze website, via facebook en ook in de plaatselijke pers.

Buiten de inloopmiddagen probeert de werkgroep nog tijd vrij te maken voor onderzoek naar bekende Alphense families en hun herkomst eventueel van buiten de landsgrenzen. Het eind vorig jaar gestarte onderzoek naar de mogelijkheid om bewoners van een bepaalde wijk per huis vanaf 1890 in kaart te brengen blijkt heel een omvangrijk project te zijn.  Het onderzoek loopt nog door.

In december heeft de werkgroep versterking gekregen. De werkgroep bestaat nu uit Hans van Staveren, Jan Neeleman, Jan-Dik de Graaf, Cees Jan van den Hoek en Anneke de Graaf-van den Hoek.