Programma excursie ‘Beleef 2000 jaar Albaniana’

Zaterdag 19 oktober 11.00 tot 17.00 uur;

Zaterdag 26 oktober 11.00 tot 17.00 uur.

Start: Erfgoedwinkel De Vergulde Wagen, Van Boetzelaerstraat 48 Alphen aan den Rijn (tegenover Hema)

Boeking: minimaal twee dagen vooraf via Ria Langeveld (0172-475265) of via Archeon

Deze excursie laat je ontdekken hoe het huidige Alphen aan de Oude Rijn 2000 jaar geleden als Albaniana aan de Limes is ontstaan.

In de Erfgoedwinkel de Vergulde Wagen zien we archeologische vondsten. Deze geven ons een inkijkje in het Romeinse leven en dat van de Germanen in onze regio. Vooral aan deze en andere bijzondere archeologische vondsten heeft de Neder-Germaanse Limes zijn Unesco werelderfgoed status te danken.

We wandelen langs de locaties waar deze vondsten twee millennia geleden in gebruikt werden. We laten je in het huidige Stadshart zien waar destijds een groot fort werd aangelegd. Maar ook dat door de komst van de Romeinen een pleisterplaats in het Groene Hart ontstond. Een centrum van handel, geloof en vertier zoals we dat in het Stadshart nog steeds kennen.

Na deze korte wandeling fietsen we naar Museumpark Archeon. Daar zien we in levende lijve hoe men hier in de prehistorie en Romeinse tijd woonde en werkte. Tenslotte nemen we een kijkje achter de schermen van de Romeinse restauratiewerf van de Zwammerdam schepen, dé topstukken van het Neder-Germaanse Limes Unesco werelderfgoed.

Programma:

11.00 : Introductie en uitleg bij de Albaniana expositie in Erfgoedwinkel de Vergulde Wagen.

11.30 : Wandeling door Albaniana:

• Alphense Brug, de geschiedenis van de Oude Rijn & de mijlpaal aan de Limesweg, de Via Albaniana
    • Rijnplein: Castellum aanlegsteiger van de Zwammerdamschepen
    • De maquette van het Castellum: de eerste bebouwing in Alphen rond 40 na Chr.
    • Door de ‘Castellumpoort’ naar de Julianastraat met het kampdorp langs de Via Albaniana: badhuis en 2000 jaar geloof, handel, nijverheid en vertier.

12.15 : Per (huur)fiets naar Museumpark Archeon via het Weteringpad en het klimaatbos.

12.45 : Lunch in de Romeinse herberg in het Museumpark

13.30 : Rondleiding met een Archetolk door het Museumpark:

• Wandeling door de prehistorie. We zien o.a. hoe de Cananefaten hier leefden
    • Beklimming van de replica van een van de poorten van het eerste houten Castellum
    • Uitleg over de verandering van de streek door de komst van de Romeinen. Zoals de kruidentuintjes, verkoopstalletjes, de offerplaats en het badhuis
    • Bijzonder is een kijkje achter de schermen van de restauratiewerf: de Zwammerdamschepen, iconen het Unesco werelderfgoed
    • Romeins Museum: korte rondleiding langs de drie archeologische Limes toppers uit het Stadshart: de poortsteen, trompet en Venus van Alphen

15.00 – 17.00 vrij te besteden

Prijs inclusief lunch: € 25,00. Met Museumjaarkaart € 17,50

Exclusief kosten eventuele huurfietsen (te huur in de fietsenstalling aan de Aarkade)

Let op: voor bezoekers die alleen de wandeling door Albaniana (het centrum van Alphen aan den Rijn) meemaken is deze wandeling gratis.

De inhoud van dit programma en de kosten zijn onder voorbehoud. Check altijd de website voor de meest recente info!