Canon van de gemeente Alphen aan den Rijn

verschijnt op donderdag 17 oktober a.s.!

Op donderdag 17 oktober 2024 heeft wethouder Anouk Noordermeer het eerste exemplaar in ontvangst genomen van de Canon van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het boek gaat over vijftig gebeurtenissen, voorwerpen, gebouwen en personen die karakteristiek zijn voor de gemeente.

De canon belicht hoogtepunten uit de hele geschiedenis van de gemeente, van de prehistorie tot heden. Uiteraard komen alle kernen aan bod: naast Alphen aan den Rijn zijn ook Benthuizen, Boskoop, Aarlanderveen, Hazerswoude-Dorp, Hazerswoude-Rijndijk, Koudekerk aan den Rijn en Zwammerdam goed vertegenwoordigd.

Vorig jaar konden bewoners aangeven welke onderwerpen zij graag in de canon wilden opnemen. Daarop zijn veel reacties gekomen. Samen met vertegenwoordigers van de historische verenigingen heeft de redactie vervolgens een evenwichtige selectie gemaakt. Sommige onderwerpen liggen voor de hand, zoals het Romeinse verleden en de boomkwekerij (gesymboliseerd door de goudrenet). Maar de canon bevat ook tal van verrassende onderwerpen en personen.

Vanaf 17 oktober is de Canon van de gemeente Alphen aan den Rijn te koop in de boekhandel en bij de Historische Vereniging Alphen aan den Rijn. Daarnaast zal de canon vanaf 17 oktober ook te raadplegen zijn op de website van het Erfgoedplatform

Index van onze collectie

Boeken